2007年5月4日 星期五

買了兩本相同的這一本書(父與女 之 二)



我買了一本書

我開始看時,女兒看見我看,爭着要我先給她看


* * *


我說,"讓我先看,我會很快看完,看完就立刻給你看…"


女兒說,"讓我先看,我會很快看完,看完就立刻給你看…"


我說,"你怎麼這麽心急看,她卻是一本有關大人情懷的書來的…”


女兒說,"你怎麼這麽心急看,她卻一本有關學生情懷的書來的…”


我說,"她是一本從現在追憶已逝青葱學生歲月的書嘛…"


女兒說,"她是一本由過去鋪排未來遼闊人生的書嘛…"


我說,"我們這樣沒完沒了的爭論不會有结果,我們找第三者評評理,我會問問我的blog友,一本現在追憶已逝青葱學生歲月的書,是一本大人情懷的書,還是一本學生情懷的書吧!"


女兒說,"你的無聊問題,才不會有人答你…”


* * *


我和女兒爭看的一本書,是一本我很喜歡的書


* * *


我和女兒的爭論,以立刻買多一本這本書來解決


這本書就是九把刀的[那些年,我們一起追的女孩]




    



九把刀的[那些年,我們一起追的女孩]:


"……而我的世界,不過就是妳的心。


一場名為青春的潮水淹沒了我們。
退時,渾身溼透的我們一起坐在沙灘上,看著我們最喜愛的女孩子用力揮舞雙手,幸福踏向人生的另一端。
下一次浪來,會帶走女孩留在沙灘上的美好足跡。
但我們還在。
刻在我們心中的女孩模樣,也還會在。
豪情不減,嘻笑當年。


座位前,座位後。
男孩衣服背上開始出現藍色墨點。
一回頭,女孩的笑顏,讓男孩魂縈夢繫了八年,羈絆了一生。"


* * *


*漫畫圖像取材自書中插圖及攝影,以示對書致愛之意


_______________________


也追憶已逝青葱學生歲月的歌


我的學生時代,大約是高中預科年代,是屬於貓的年代:我那時很喜歡聽Cat Stevens 的屬於我那個學生年代的歌。 一邊溫書一邊聽Cat歌的時光也不少呢!


我的女兒的現在的學生時代當然沒聽Cat Stevens 的歌了,但我的女兒確也很喜歡貓的!



Cat Stevens - Sad Lisa


 

She hangs her head and cries on my shirt.
She must be hurt very badly.
Tell me what's making you sad, Li?
Open your door, don't hide in the dark.
You're lost in the dark, you can trust me.
'Cause you know that's how it must be.

Lisa Lisa, sad Lisa Lisa.

Her eyes like windows, trickle in rain
Upon the pain getting deeper.
Though my love wants to relieve her.
She walks alone from wall to wall.
Lost in her hall, she can't hear me.
Though I know she likes to be near me.

Lisa Lisa, sad Lisa Lisa.

She sits in a corner by the door.
There must be more I can tell her.
If she really wants me to help her.
I'll do what I can to show her the way.
And maybe one day I will free her.


________________________________


又是貓: Al Stewart 的The Year of the Cat (my favourite album)


 


又是那個年代的我的貓的年代的歌..又是一邊溫書一邊聽的Cat歌...


The Year of the Cat - Al Stewart


On a morning from a Bogart movie
In a country where they turn back time
You go strolling through the crowd like Peter Lorre
Contemplating a crime
She comes out of the sun in a silk dress running
Like a watercolour in the rain
Don't bother asking for explanations
She'll just tell you that she came
In the year of the cat.

She doesn't give you time for questions
As she locks up your arm in hers
And you follow 'till your sense of which direction
Completely disappears
By the blue tiled walls near the market stalls
There's a hidden door she leads you to
These days, she says, I feel my life
Just like a river running through
The year of the cat

She looks at you so cooly
And her eyes shine like the moon in the sea
She comes in incense and patchouli
So you take her, to find what's waiting inside
The year of the cat.

Well morning comes and you're still with her
And the bus and the tourists are gone
And you've thrown away the choice and lost your ticket
So you have to stay on
But the drum-beat strains of the night remain
In the rhythm of the new-born day
You know sometime you're bound to leave her
BUt for now you're going to stay
In the year of the cat.



沒有留言:

張貼留言